Πρώτος σταθμός εφοδιασμού πλοίων στον Πειραιά

Google news logo Βρείτε μας στο Google News. Πατήστε εδώ!


Ως αφετηρία ενός ιδιαίτερα φιλόδοξου προγράμματος για την προώθηση της χρήσης LNG στη ναυτιλία, μέσω δικτύου εφοδιασμού των πλοίων, θεωρεί η κρατική εταιρεία QPI του Κατάρ (Qatar Petroleum International), τη δημιουργία του πρώτου σταθμού στον Πειραιά. 

Η επένδυση αποτελεί μέρος του «POSEIDON – MED LNG Bunkering Project» που έχει ξεκινήσει το Κατάρ και περιλαμβάνει σταθμούς, εκτός από τον Πειραιά, στην Πάτρα, στη Θεσσαλονίκη, στο Ηράκλειο, στην Κέρκυρα, στη Λεμεσό, αλλά και στην Ιταλία, τη Μάλτα, την Κροατία, την Κωνσταντινούπολη, τη Μαύρη Θάλασσα κ.λπ.

Το φιλόδοξο project, που είναι ένα από τα μεγαλύτερα στη ναυτιλιακή βιομηχανία, θα παρουσιαστεί, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, στην εφετινή έκθεση «Ποσειδώνια 2014», που αποτελεί το ετήσιο «ραντεβού» του ναυτιλιακού κόσμου.

Στόχος είναι να εκπονηθεί ένα ολοκληρωμένο, λεπτομερές πλάνο σταθμών ανεφοδιασμού πλοίων με LNG, έτσι ώστε το υγροποιημένο αέριο να μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως βασικό καύσιμο στις ναυτιλιακές δραστηριότητες.

Για το λόγο αυτό, στο POSEIDON-MED περιλαμβάνεται λεπτομερές σχέδιο για τη μεταφορά, διανομή, προμήθεια και τη δημιουργία υποδομών δικτύου LNG, καθορίζοντας παράλληλα το ρυθμιστικό πλαίσιο για την εύρυθμη λειτουργία και την ανάπτυξη της ζήτησης στη σχετική αγορά.

Το POSEIDON-MED χαίρει της υποστήριξης αρκετών ευρωπαϊκών κυβερνήσεων, Ευρωπαϊκών και Μεσογειακών λιμενικών Αρχών, του ναυτιλιακού κλάδου της Μεσογείου και της Αδριατικής, του μεγαλύτερου LNG παραγωγού, της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας, του ευρωπαϊκού και ελληνικού τραπεζικού τομέα κ.ά., ενώ ήδη έχει λάβει το «ok» για έγκριση και συγχρηματοδότηση από την ΕΕ (MoS, Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών).

Στον Πειραιά...

Τροφοδότης του LNG στη Μεσόγειο και την Αδριατική θα είναι, όπως είναι φυσικό, το Κατάρ, που αποτελεί τον μεγαλύτερο παραγωγό υγροποιημένου φυσικού αερίου παγκοσμίως.

Ο πρώτος σταθμός εφοδιασμού πλοίων με υγροποιημένο φυσικό αέριο, σύμφωνα με το project, θα δημιουργηθεί στον Πειραιά. Η κρατική QPI  (Qatar Petroleum International θα εισάγει LNG στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας και στη συνέχεια με κατάλληλα μικρά πλοία θα εφοδιάζει τα αεριοκίνητα πλοία της ακτοπλοΐας που πάνε κι έρχονται στον Πειραιά.

Βεβαίως αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κανένα πλοίο της ελληνικής ακτοπλοϊας που να κινείται με αέριο, αλλά σύντομα η εικόνα αυτή θα αλλάξει.

Όλες οι μεγάλες ακτοπλοϊκές εταιρείες (ATTICA, ANEK κ.λπ.) έχουν προχωρήσει σε μελέτες για τη μετατροπή υφιστάμενων πλοίων σε αεριοκίνητα. Δεν πρέπει να παραγνωρίζεται το γεγονός ότι το κόστος της μετατροπής του καυσίμου από πετρέλαιο σε φυσικό αέριο επιδοτείται κατά 50% από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Το κίνητρο των πλοιοκτητών για να προχωρήσουν σε μετατροπή είναι εξηγήσιμο: Το ακριβό σήμερα πετρέλαιο σε συνδυασμό με τους πολύ χαμηλούς λόγω ύφεσης τζίρους πιέζουν τις ελληνικές ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις στην αναζήτηση λύσεων για φθηνότερη ενέργεια.

Η καύση φυσικού αερίου, παρότι ως τεχνολογία είναι καινούργια στη ναυσιπλοϊα, μπορεί να μειώσει σημαντικά το ενεργειακό κόστος ενός πλοίου που σήμερα οι ακτοπλόοι για να το αντιμετωπίσουν κατεβάζουν ολοένα και περισσότερο ταχύτητες.

Το ενδιαφέρον του Κατάρ, από την άλλη, είναι και αυτό εξηγήσιμο. Είναι ο νούμερο 1 εξαγωγέας LNG στον κόσμο και αναζητά παντού διεξόδους για την πώληση της παραγωγής του.