Πανελλήνιες 2016: Αυτά είναι τα μυστικά για να αριστεύσετε στη Νεοελληνική Γλώσσα

Google news logo Βρείτε μας στο Google News. Πατήστε εδώ!


Με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας ξεκινούν οι Πανελλήνιες 2016 τη Δευτέρα 16 Μαΐου και χιλιάδες υποψήφιοι ετοιμάζονται να βάλουν τα δυνατά τους για να πετύχουν στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας.

Το υψηλότερο εμπόδιο που καλούνται να ξεπεράσουν οι υποψήφιοι και των τριών κατευθύνσεων είναι το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, όπου ζητείται η ανάπτυξη των απόψεων των μαθητών σε θέμα ενταγμένο σε επικοινωνιακό πλαίσιο και, πάντως, συναφές με το περιεχόμενο του δοθέντος κειμένου.

Η βαθμολογική αξιολόγηση

Ένα «καλό» κείμενο βαθμολογείται από:

Διάρθρωση των σκέψεων-αρχιτεκτονική του κειμένου (λογική αλληλουχία, συνοχή, πειστική κατάταξη των επιχειρημάτων σε κλιμακωτή μορφή, αποτελεσματική διάκριση των παραγράφων, προοδευτική αποκάλυψη της προσωπικής θέσης, πρωτοτυπία, χωρίς «καλούπια»).

Χρήση της γλώσσας (σαφήνεια, ακρίβεια, λεκτικό-εκφραστικό πλούτο, τήρηση των γραμματικοσυντακτικών κανόνων, σωστή χρήση των σημείων στίξης, μορφή).

Καταλληλότητα ύφους-αποτελεσματικότητα του κειμένου.

(Επιλογή της κατάλληλης «γλώσσας» ανάλογα με την περίσταση και το είδος του κειμένου. Η αποτελεσματικότητα εξαρτάται από την ικανότητα του γράφοντος να πετύχει τον σκοπό που επιδιώκει με το κείμενο, π.χ. να πείσει ή και να προκαλέσει τις επιθυμητές ενέργειες ή αντιδράσεις).

Οκτώ λάθη προς αποφυγή

Η αδυναμία κατανόησης των ζητουμένων, κυρίως, αλλά και του είδους του επικοινωνιακού λόγου που πρέπει να χρησιμοποιήσουν οι μαθητές οδηγούν σε σοβαρά λάθη, όπως:

1. Η προβολή μιας φανερά παράλογης ή ακαθόριστης θέσης.

2. Η έλλειψη προσπάθειας για λογική τεκμηρίωση μιας ορθής θέσης.

3. Η εκφραστική φτώχεια που συχνά συνοδεύεται από τη μονότονη επανάληψη λέξεων και εκφράσεων.

4. Η απεραντολογία με επαναλήψεις νοημάτων.

5. Η εκφραστική ανομοιομορφία, η φλυαρία, ο ρητορισμός, ο επιφανειακός εκφραστικός πλούτος.

6. Η μη ορθή χρήση των σημείων στίξης, οι συχνές διαγραφές λέξεων, οι μουντζούρες.

7. Η έλλειψη καθορισμένης πορείας και η άτακτη παράθεση των σκέψεων.

8. Η κυκλική πορεία στην ανάπτυξη που την επαναφέρει στο σημείο αφετηρίας με επαναλήψεις και «αναμασήματα».